Työpaketti 1: Tutkimustiedon kokoaminen ja levitys vaativan ja erityisen tuen pedagogisista ratkaisuista
Tutkimustietoa kootaan ja levitetään Jyväskylän yliopistossa:
- Kirjallisuuskatsaus vaativan erityisen tuen tutkimusperustaisista menetelmistä
- Erityisopettajaksi opiskelevien tutkimusperustaisten menetelmien käytännön kokeilut opetusharjoittelun aikana
- ERIA1050 -Autismikirjo, moni- ja vaikeavammaisuus: taustaoletukset, tukipalvelut ja pedagogiset ratkaisus (5op) –opintojakson arviointikysely, sama kysely on toteutettu myös UEF:ssa ja HY:ssa
- Pedagogisista ratkaisuista ja menetelmistä on kerätty tutkimustietoa (VIP-verkostokysely N = 104; osana toiminta-alueittaisen opetussuunnitelman tutkimusta yhteistyössä HY:n kanssa (InTo-hanke), haastattelut N = 78; Vertaisvuorovaikutuksen havainnointi kolmessa inklusiivisessa toimintaympäristössä, joissa oppilaat käyttävät AAC-menetelmiä)
- Vaativan erityisen tuen pedagogiikan tueksi on valmistettu myös oppimateriaalia: 7 tallennetta, jotka käsittelevät tutkimusperustaisia pedagogisia menetelmiä ja yksilöllisiä ratkaisuja vaativassa erityisessä tuessa, sosiaalisten taitojen harjoittelua, Universal Design for Learning –viitekehystä sekä inkluusiota. Tallenteet jaetaan kolmen yliopiston erityisopettajaopiskelijoille ja -kouluttajille sekä yhdessä avoimessa yliopistossa.
- Itä-Suomen yliopiston kanssa yhteisesti on toteutettu Inklusiiviset toimintaympäristöt -opintojakso