Tammikuu 2021

Monikäyttöiset menetelmät

Hienoa työtä, mutta meidän koulussa ei ehkä ole ihan tällasta, sellasta niin vaativaa porukkaa.” Totta, viime vuoden puolella julkaisemiemme raporttien kansissa lukee tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa. Tällaisia koonteja tutkituista opetusmenetelmistä usein vähemmälle huomiolle jäävien oppilaiden oppimisen ja osallistumisen tueksi on kaivattu kipeästi, ja niitä tarvitaan jatkossakin.

Olen kuitenkin ajatellut, että raporttien pedagogiset työkalut saattavat kiinnostaa laajemminkin koulunkäynnin ja oppimisen tuesta kiinnostuneita ihmisiä oppilaiden erityispiirteisiin katsomatta. Tässä pari ajatusta, miksi:

  1. Luotettavasti ja kevyesti kokeilemaan. Monia kootuista menetelmistä on käytetty ja tutkittu erilaisissa oppimisympäristöissä, niin yleisopetuksen kuin erityisopetuksenkin puolella. Ne saattavat olla monelle ammattilaiselle myös ennestään tuttuja. Työkalut ovat siis luotettavaa käyttötavaraa – ei raskaita tai monivuotisia ohjelmia, vaan arkisia, ihan tavallisiin kouluihin soveltuvia menetelmiä taitavien ammattilaisten toiminnan tueksi. Esimerkkejä tutuista tutkimusperustaisista menetelmistä ovat erilaiset ongelmanratkaisu- ja muististrategiat, tarinoiden hyödyntäminen oppimisen tukena ja yhteistoiminnallinen oppiminen.
  2. Ainutlaatuista monikäyttöisyys ja yksilöllisyys. Tiedämme, että oppilaiden tarpeet, tavoitteet, vahvuudet, kiinnostuksen kohteet ja keinot tukea heidän oppimista, osallistumista, hyvinvointia ja tulevaisuuden mahdollisuuksia ovat hyvin yksilöllisiä, eikä tiettyyn viiteryhmään kuuluminen kerro kenestäkään vielä paljoa. Ainutlaatuista raportteihin kootuissa menetelmissä on se, että niillä on todettu luotettavasti ja toistuvasti myönteisiä oppimistuloksia myös itsessään heterogeenisten vaativan erityisen tuen kohderyhmien opetuksessa. Useat menetelmistä voivat soveltua yllättävän monenlaisiin, yksilöllisiin tilanteisiin ja tarpeisiin sekä monipuolisesti erilaisten taitojen oppimiseen.
  3. Ei ainakaan ajan tuhlausta. Kun oppilaan oppiminen on syystä tai toisesta hidasta tai työlästä, tutkittujen menetelmien löytäminen ja hyödyntäminen on entistä tärkeämpää. Tällöin kallisarvoista aikaa ei kuluteta tehottomiin tai vahingollisiin menetelmiin, vaan kaikista todennäköisimmin päädytään hyviin tuloksiin ja vältetään esimerkiksi kasautuvia epäonnistumisen kokemuksia, motivaation heikkenemistä ja oppijaminäkuvan haurastumista.
  4. Varmuutta koko tiimin tekemiseen ja oppilaan eduksi. Tutkitut menetelmät voivat tarjota uusien tai kinkkisten tilanteiden edessä jotain, mistä lähteä liikkeelle. Niiden avulla tiimeillä on mahdollisuus rakentaa työtään mahdollisimman luotettavalle pohjalle, mikä tuo varmuutta tekemiseen. Lisäksi tieto ja ymmärrys tutkituista menetelmistä voi auttaa ammattilaisia suunnistamaan monien menetelmien ja vaihtoehtojen viidakossa sekä sitoa tiimejä ja niiden toimintaa tiiviimmin yhteen ja selkiyttää toimintaa oppilaan eduksi. Johdonmukaisen ja voittoisan työskentelyn kannalta on tärkeää, että kaikille on selvää, miten toimitaan.

Tietenkään katsausten menetelmät eivät ole taikatemppuja, mutta luovien ja viisaiden ammattilaisten käsissä niistä voi olla ihmeen paljon hyötyä!

Linkit julkaisuihin:

Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 1: Opettajajohtoiset menetelmät. Talja, Elina & Iisakka, Riikka. 2020.

Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 2: Ikätoverien tukeen perustuvat menetelmät. Talja, Elina & Iisakka, Riikka. 2020.

Turkoosi tehostetausta, jossa lukee vinkki motivaation säilyttämiseksi.

Millaisia tapoja teidän tiimissä on keksitty edistymisen seuraamiseksi, mitkä auttavat interventioiden äärellä ahkeroivia lapsia ja aikuisia jaksamaan? Entä millaista hyötyä olette havainneet tutkittujen menetelmien käytössä ja miten niiden soveltaminen juuri teidän arkeenne sopivaksi on onnistunut?

 

Riikka Iisakka

projektitutkija, erityisluokanopettaja

TUVET/ Jyväskylän yliopisto

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.